Inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK)

Start uw een eigen bedrijf, dan moet u zich inschrijven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK). Deze inschrijving kost eenmalig 50 euro. U hoeft zich niet apart in te schrijven bij de Belastingdienst. Dat gebeurt automatisch.

Deze informatie is geplaatst door Antwoord voor bedrijven | Belastingdienst | KVK

Op deze pagina:

Check of u zich moet inschrijven bij KVK

Inschrijven bij KVK is alleen nodig als u ook echt ondernemer bent. Volgens KVK bent u ondernemer als u zelfstandig goederen of diensten levert met de bedoeling winst te maken. Check of u volgens KVK ondernemer bent.

Registratie Belastingdienst

Na uw inschrijving bij KVK ontvangt u direct een btw-nummer. U hoeft uw bedijf niet apart aan te melden bij de Belastingdienst. De Belastingdienst hanteert overigens wel andere criteria dan KVK om te bepalen of u ondernemer bent voor de omzetbelasting en inkomstenbelasting.

Bereid uw inschrijving voor

Voordat u zich inschrijft bij KVK moet u zich voorbereiden. Regel het volgende:

Bedenk een bedrijfsnaam

U heeft een bedrijfsnaam nodig om uw bedrijf in te schrijven bij KVK. Een bedrijfsnaam moet aan een aantal regels voldoen:

  • Uw bedrijfsnaam mag geen verkeerde indruk wekken.
  • Gebruik geen merknamen van anderen.
  • Voorkom verwarring met bestaande handelsnamen.
  • De volgende tekens zijn toegestaan: @ & - +. Speciale tekens zoals ( ) ? ! * # / mogen niet in uw bedrijfsnaam voorkomen.

Kies een rechtsvorm

Als startende ondernemer moet u een rechtsvorm kiezen, zoals een eenmanszaak, vof of bv. Welke rechtsvorm het beste past bij uw bedrijf, hangt af van uw situatie. Bijvoorbeeld hoe u de aansprakelijkheid wilt regelen en wat fiscaal voordelig is.

Maak online een afspraak

Tijdens uw bezoek aan KVK wordt uw inschrijving definitief gemaakt. Op dat moment ontvangt u direct uw KVK-nummer en btw-nummer. Een afspraak maken kan alleen online. Vul online het inschrijfformulier van KVK in. Zorg dat u de volgende gegevens heeft:

  • uw persoonsgegevens
  • de contactgegevens van uw bedrijf
  • een bedrijfsomschrijving
  • uw verwachte jaarlijkse omzet, inkoop en brutowinst.

Neem de huurovereenkomst van uw bedrijfspand mee

Vestigt u het bedrijf in een bedrijfspand? Neem de huurovereenkomst of koopovereenkomst mee.

Wanneer moet u langskomen voor de inschrijving?

U kunt zich op 3 momenten inschrijven bij een KVK-kantoor:

  1. Uiterlijk 1 week nadat u gestart bent met uw bedrijf.
  2. 1 week voordat u start met uw bedrijf.
  3. Eerder. De definitieve inschrijving (met KVK-nummer) vindt in dat geval 1 week voor de start van uw bedrijf plaats. U hoeft daar niet opnieuw voor naar KVK te komen.

De kosten voor inschrijving bij KVK

Voor inschrijving in het handelsregister van KVK betaalt u eenmalig € 50. U moet dit bedrag ter plekke met uw pinpas of creditcard betalen. Contant betalen is niet mogelijk.

Belangrijk! Vergeet uw legitimatiebewijs niet

Tijdens uw inschrijving heeft u een geldig legitimatiebewijs nodig. Zonder legitimatiebewijs kan KVK uw inschrijving niet afronden.

Video Inschrijven bij KVK

https://youtu.be/Ko1CjDX8fBY