Inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK)
Start uw een eigen bedrijf, dan moet u zich inschrijven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK). Deze inschrijving kost eenmalig 50 euro. U hoeft zich niet apart in te schrijven bij de Belastingdienst. Dat gebeurt automatisch.
Deze informatie is geplaatst door Antwoord voor bedrijven | Belastingdienst | KVK
Op deze pagina:
- Check of u zich moet inschrijven bij KVK
- Bereid uw inschrijving voor
- Wanneer moet u langskomen voor de inschrijving?
- De kosten voor inschrijving bij KVK
- Video Inschrijven bij KVK
- Wat zijn de gevolgen als u zich niet inschrijft?
Check of u zich moet inschrijven bij KVK
Inschrijven bij KVK is alleen nodig als u ook echt ondernemer bent. Volgens KVK bent u ondernemer als u zelfstandig goederen of diensten levert met de bedoeling winst te maken. Check of u volgens KVK ondernemer bent.
Registratie Belastingdienst
Na uw inschrijving bij KVK ontvangt u direct een btw-nummer. U hoeft uw bedijf niet apart aan te melden bij de Belastingdienst. De Belastingdienst hanteert overigens wel andere criteria dan KVK om te bepalen of u ondernemer bent voor de omzetbelasting en inkomstenbelasting.
Bereid uw inschrijving voor
Voordat u zich inschrijft bij KVK moet u zich voorbereiden. Regel het volgende:
Bedenk een bedrijfsnaam
U heeft een bedrijfsnaam nodig om uw bedrijf in te schrijven bij KVK. Een bedrijfsnaam moet aan een aantal regels voldoen:
- Uw bedrijfsnaam mag geen verkeerde indruk wekken.
- Gebruik geen merknamen van anderen.
- Voorkom verwarring met bestaande handelsnamen.
- De volgende tekens zijn toegestaan: @ & - +. Speciale tekens zoals ( ) ? ! * # / mogen niet in uw bedrijfsnaam voorkomen.
Kies een rechtsvorm
Als startende ondernemer moet u een rechtsvorm kiezen, zoals een eenmanszaak, vof of bv. Welke rechtsvorm het beste past bij uw bedrijf, hangt af van uw situatie. Bijvoorbeeld hoe u de aansprakelijkheid wilt regelen en wat fiscaal voordelig is.
Maak online een afspraak
Tijdens uw bezoek aan KVK wordt uw inschrijving definitief gemaakt. Op dat moment ontvangt u direct uw KVK-nummer en btw-nummer. Een afspraak maken kan alleen online. Vul online het inschrijfformulier van KVK in. Zorg dat u de volgende gegevens heeft:
- uw persoonsgegevens
- de contactgegevens van uw bedrijf
- een bedrijfsomschrijving
- uw verwachte jaarlijkse omzet, inkoop en brutowinst.
Neem de huurovereenkomst van uw bedrijfspand mee
Vestigt u het bedrijf in een bedrijfspand? Neem de huurovereenkomst of koopovereenkomst mee.
Wanneer moet u langskomen voor de inschrijving?
U kunt zich op 3 momenten inschrijven bij een KVK-kantoor:
- Uiterlijk 1 week nadat u gestart bent met uw bedrijf.
- 1 week voordat u start met uw bedrijf.
- Eerder. De definitieve inschrijving (met KVK-nummer) vindt in dat geval 1 week voor de start van uw bedrijf plaats. U hoeft daar niet opnieuw voor naar KVK te komen.
De kosten voor inschrijving bij KVK
Voor inschrijving in het handelsregister van KVK betaalt u eenmalig € 50. U moet dit bedrag ter plekke met uw pinpas of creditcard betalen. Contant betalen is niet mogelijk.
Belangrijk! Vergeet uw legitimatiebewijs niet
Tijdens uw inschrijving heeft u een geldig legitimatiebewijs nodig. Zonder legitimatiebewijs kan KVK uw inschrijving niet afronden.